Tuesday, March 31, 2009

Earth Hour


pada 28hb mac 2009 sabtu malam ahad..kami empat beranak turut meraikan Earth Hour 2009..tepat jam 8.30 malam suis lampu/kipas dipadamkan selama 60 minit..budak2 nampak berseronok bergelap sambil bergaya di hadapan kamera..di luar rumah kedengaran suara budak menjerit "tutup lampu oooiii"


Earth Hour sasar satu bilion penduduk dunia padam lampu

TEPAT jam 8.30 malam ini seluruh dunia akan bergelap. Semua lampu akan dipadamkan selama sejam - tiada lagi cahaya bergemerlapan terpancar dari Menara Berkembar Petronas apabila semua suis lampu bukan utama di bangunan pencakar langit itu dipadamkan.

Senario sama juga akan dilihat di pusat pentadbiran negara, Putrajaya malam ini apabila semua lampu bukan utama di beberapa lokasi di bandar bestari itu akan bergelap.
Ini suara dunia... Ini suara sejagat bagi menyelamatkan bumi daripada ancaman perubahan cuaca.

Malam ini, sejarah bakal tercipta kerana untuk pertama kalinya, Malaysia menyertai kempen sejagat menyelamatkan bumi. Inisiatif perubahan cuaca yang dianjurkan Tabung Alam (WWF) ini menjemput individu, kerajaan, anggota komuniti dan sektor perniagaan memadam lampu bagi tempoh sejam mulai 8.30 malam ini bagi menyatakan sokongan terhadap misi menangani perubahan cuaca akibat pemanasan global.

Tahun ini, kempen Earth Hour mensasarkan laungannya disahut satu bilion manusia di lebih 1,000 kota di seluruh dunia. Malah, sehingga artikel ini ditulis sebanyak 2,848 bandar raya, bandar dan majlis perbandaran di 84 negara di seluruh dunia sudah memberi komitmen menyokong inisiatif ini. Apa yang menggembirakan, data yang dikumpul meningkat hampir setiap minit.


KUMPULAN pelajar melepaskan belon tanda menyokong kempen Earth Hour 2009 di Paradise Sandy Beach Resort di Tanjung Bungah, Pulau Pinang.
Mengapa tidak, ketika Earth Hour mula dilancarkan di Sydney, Australia pada 2007, seramai dua juta manusia memadamkan lampu. Tahun lalu, jumlah itu melonjak kepada 50 juta orang berikutan meningkatnya kesedaran sejagat untuk menyelamatkan bumi daripada ancaman pemanasan global.

Apa yang membanggakan, biarpun kali pertama menyertai kempen Earth Hour, inisiatif ini mendapat sokongan baik rakyat Malaysia. Banyak pihak termasuk kerajaan dan sektor swasta sudah menyatakan komitmen menyokong inisiatif ini.

Mengikut maklumat diperoleh dari WWF Malaysia, pusat pentadbiran negara Putrajaya akan bergelap selama sejam malam ini.

Antara lokasi yang akan dipadam lampu bukan utamanya ialah Pejabat Perdana Menteri; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC); Masjid Putra; Dataran Putra serta beberapa kompleks kerajaan seperti Kementerian Kewangan; Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Pengguna (KPDNHEP) dan Istana Kehakiman (POJ).
Selain itu, beberapa monumen penting negara seperti Menara Berkembar Petronas dan Menara Kuala Lumpur serta beberapa pusat beli-belah popular juga tidak ketinggalan menyahut seruan kempen anti pemanasan global.

Selama sejam, lampu bukan utama di Menara Berkembar Petronas dan Menara Kuala Lumpur akan dipadamkan sebagai tanda sokongan dunia perlu bertindak menangani isu perubahan cuaca.

Di kompleks beli-belah pula, lampu bukan utama seperti lampu hiasan, landskap dan lampu tanda akan dipadamkan. Malah, di kompleks beli-belah Mid Valley Megamall di Kuala Lumpur, lebih 160 penyewa premis perniagaan sepakat memadam lampu pameran dan lampu tanda kedai sebagai tanda sokongan.

Sokongan baik yang diberi kerajaan dan sektor swasta dalam program Earth Hour di Malaysia menunjukkan kesedaran berhubung perubahan cuaca dan kesan pemanasan global yang mula dirasai di negara ini, meningkat.

Mengapa tidak, rakyat Malaysia sejak beberapa bulan lalu merasai sendiri kesan perubahan cuaca dunia. Panas, hujan, ribut dan sesekali banjir mengundang resah setiap insan terutama mereka yang mendiami kawasan berisiko seperti di tebing bukit atau tanah tinggi.

Menyoroti kemelut yang dihadapi dunia, umum menyedari isu perubahan cuaca atau dirujuk sebagai pemanasan global menghimpit dunia sejak sedekad lalu.

Pemanasan global berlaku apabila gas seperti karbon dioksida dan CFC terkumpul di ruang atmosfera lalu menipiskan lapisan pelindung ozon. Kajian membuktikan lapisan ozon makin menipis dan tidak mampu lagi menapis sinaran ultra ungu berbahaya hingga mengakibatkan suhu dunia meningkat.

Kesan perubahan cuaca dunia terutama faktor suhu panas mewujudkan cuaca melampau malah di sesetengah tempat bercelaru. Malah, ketulan ais atau glasier di Antartika dan Artik mencair hingga mengakibatkan paras air laut meningkat.

Apakah keadaan ini mahu dibiarkan berterusan? Apakah dunia akhirnya musnah kesan perbuatan manusia sendiri? Anda mahu terus berpeluk tubuh atau menganggap tidak mengapa kerana ada pihak lain sedang cuba menangani krisis ini?

Usah berfikir lagi, padamlah suis lampu anda pada jam 8.30 malam ini!

10 perkara anda boleh lakukan bagi menyokong kempen Earth Hour:
• Sertai acara Earth Hour yang diadakan di tempat anda atau anjurkan sendiri bersama jiran dan teman.
• Kumpulkan anggota keluarga dan teman untuk berpiknik di taman sambil menyaksikan bintang di langit.
• Adakan makan malam di bawah kerlipan cahaya lilin bersama anggota keluarga.
• Anjurkan acara mencari harta karun di dalam gelap.
• Bawa bintang peliharaan bersiar-siar pada waktu malam.
• Berendam dalam kolam sambil ditemani cahaya lilin.
• Duduk beramai-ramai dalam gelap sambil berkongsi pelbagai cerita.
• Anjurkan sesi mainan papan (board games) bersama anggota keluarga.
• Raikan malam romantis bersama insan tersayang.
• Muat turun gambar kenangan waktu malam ke laman Flickr dan YouTube. Kemudian pautkan ke kumpulan Flickr Earth Hour kumpulan YouTube global.

Mekanisme Earth Hour
• Melalui kempen ini, pengundi bebas memilih untuk memadamkan lampu jika mahu menyelamatkan bumi atau membiarkan ia bernyala jika memilih bumi terus menjadi mangsa pemanasan global. Semua ini perlu dilakukan dalam tempoh sejam.
• WWF mengajak penduduk dunia mengundi bumi bagi mencapai sasaran satu bilion undi yang akan dibentangkan kepada pemimpin dunia di Persidangan Perubahan Iklim Global (Global Climate Change Conference), di Copenhagen, Denmark, tidak lama lagi.
• Persidangan itu bakal menentukan polisi kerajaan untuk bertindak terhadap ancaman pemanasan global menggantikan Protokol Kyoto. Inilah peluang bagi penduduk dunia menyatakan suara hati mereka.

sumber:BH

Friday, March 27, 2009

kenduri kawin

satay kajang



cuti sekolah baru2 ni..emak mertua,kak ipar&keluarga turun KL..mak mertua rindu sangat cucu kat sini..bawak depa makan satay hj samuri kat kajang..

Tuesday, March 10, 2009

sambutan maulidur rasul 12 rabiulawal 1430h

sambutan maulidur rasul 9hb mac 2009 bersamaan hari isnin
KAFAI AL-EHSANNIYAH TAMAN IMPIAN EHSAN BALAKONG
penceramah tersohor: ustaz sohor bani leman








Monday, March 9, 2009

SEJARAH KERINCI

Sejarah Kerinci

Satu kelompok masyarakat di dalam satu kesatuan dusun dipimpin oleh kepala dusun, yang juga berfungsi sebagai Kepala Adat atau Tetua Adat. Adat istiadat masyarakat dusun dibina oleh para pemimpin yang jabatannya yaitu Depati dan Ninik Mamak. Dibawah Depati ada Permenti (Rio, Datuk dan Pemangku) merupakan gelar adat yang mempunyai kekuatan dalam segala masalah kehidupan masyarakat adat.Wilayah Depati Ninik Mamak disebut ‘ajun arah’. Struktur pemerintahan Kedepatian:
1. Depati Empat Pemangku Lima Delapan Helai Kain Alam Kerinci, berpusat di Rawang;
2. Depati Empat Tiga Helai Kain, berpusat di Pulau Sangkar;
3. Pegawe Rajo Pegawe Jenang Suluh Bindang Alam Kerinci, berpusat di Sungai Penuh;
4. Siliring Panjang atau Kelambu Rajo, berpusat di Lolo;
5. Tigo Luhah Tanah Sekudung, Siulak;
6. Lekuk Limo Puluh Tumbi, bepusat di Lempur;
Kekuatan Depati menurut adat dikisahkan memenggal putus, memakan habis, membunuh mati. Depati mempunyai hak yang tertinggi untuk memutuskan suatu perkara. Dalam dusun ada 4 pilar yang disebut golongan 4 jenis, yaitu golongan adat, ulama, cendekiawan dan pemuda. Keempat pilar ini merupakan pemimpin formal sebelum belanda masuk Kerinci 1903. Sesudah tahun 1903, golongan 4 jenis berubah menjadi informal leader. Pemerintahan dusun(pemerintahan Depati) tidak bersifat otokrasi. Segala maslah dusun, anak kemenakan selalu diselesaikan dengan musyawarah mufakat.

Ninik Mamak mempunyai kekuatan menyelesaikan masalah di dalam kalbunya masing-masing. Dusun terdiri dari beberapa luhah. Luhah terdiri dari beberapa perut dan perut terdiri dari beberapa pintu, didalam pintu ada lagi sikat-sikat. Bentuk pemerintahan Kerinci sebelum kedatangan Belanda dengan system demokrasi asli, merupakan system otonomi murni. Eksekutif adalah Depati dan Ninik Mamak. Legislatif adalah Orang tuo Cerdik Pandai sebagai penasihat pemerintahan. Depati juga mempunyai kekuasaan menghukum dan mendenda diatur dengan adat yang berlaku dengan demikian dwi fungsi Depati ini adalah sebagai Yudikatif dusun. Ini pun berlaku sampai sekarang untuk pemerintah desa, juga pada Zaman penjajahan Belanda dan Jepang dipergunakan untuk kepentingan memperkuat penjajahannya di Kerinci.

B. Hubungan Kekerabatan

Masyarakat Kerinci menarik garis keturunan secara matrilineal, artinya seorang yang dilahirkan menurut garis ibu menurut suku ibu. Suami harus tunduk dan taat pada tenganai rumah, yaitu saudara laki-laki dari istrinya. Dalam masyarakat Kerinci perkawinan dilaksanakan menurut adat istiadat yang disesuaikan dengan ajaran agama Islam.

Hubungan kekerabatan di Kerinci mempunyai rasa kekeluargaan yang mendalam. Rasa social, tolong-menolong, kegotongroyongan tetap tertanam dalam jiwa masyarakat Kerinci. Antara satu keluarga dengan keluarga lainnya ada rasa kebersamaan dan keakraban. Ini ditandai dengan adanya panggilan-panggilan pasa saudara-saudara dengan nama panggilan yang khas. Karenanya keluarga atau antar keluarga sangat peka terhadap lingkungan atau keluarga lain. Antara orang tua dengan anak, saudara-saudara perempuan seibu, begitupun saudara-saudara laki-laki merupakan hubungan yang potensial dalam menggerakkan suatu kegiatan tertentu.

C. Hubungan Kemasyarakatan

Struktur kesatuan masyarakat Kerinci dari besar sampai yang kecil, yaitu kemendapoan, dusun, kalbu, perut, pintu dan sikat. Dalam musyawarah adat mempunyai tingkatan musyawarah adat, pertimbangan dan hokum adat, berjenjang naik, bertangga turun, menurut sko yang tiga takah, yaitu sko Tengganai, sko Ninik Mamak dan sko Depati.

Perbedaan kelas dalam masyarakat Kerinci tidak begitu menyolok. Stratifihasi social masyarakat Kerinci hanya berlaku dalam kesatuan dusun atau antara dusun pecahan dusun induk. Kesatuan ulayat negeri atau dusun disebut parit bersudut empat. Segala masalah yang terjadi baik masalah warisan, kriminal, tanah dan sebagainya selalu disesuaikan menurut hukum adat yang berlaku.

D. Hubungan Kerinci Dengan Dunia Luar

Sejak zaman prasejarah Kerinci telah terbuka dan mempunyai hubungan dengan daerah luar, dibuktikan dengan penemuan bejana perungu yang berbentuk seperti periuk langseng dan gepeng. Bentuk dan ukiran bejana tersebut sama dengan yang diketemukan di pulau Madura. Ukiran kedua bejana tersebut sangat indah, hiasan ukiran berupa gambar-gambar geometris dan berpilin mirip huruf “J”.
Persumpahan di Bukit Setinjau Laut Lunang antara Kerinci, Jambi dan Indrapura (Minangkabau) merupakan jalinan persahabatan yang akrab antara tiga kerajaan tersebut. Persumpahan itu membicarakan masalah saling bantu membantu antara satu daerah dengan daerah lain, baik sosial ekonomi maupun bidang pertahanan.

Pesisir Andalas diduduki Belanda pada tahun 1666 M, kemudian pada tanggal 19 Agustus 1781 Pesisir Barat Sumatra diduduki oleh Inggris, kemudian pada 1819 Inggris mengebalikan lagi kepada Belanda. Pada waktu itu penduduk Kerinci telah banyak yang berdagang ke luar daerah seperti Muko-muko, Tapan, Indrapura, Bangko dan Jambi dengan membawa hasil pertanian seperti Kopi, beras dan lain-lain. Banyak pula yang merantau ke Tanah Seberang atau Semenanjaung Malaya dan seterusnya mereka menunaikan ibadah haji dari Malaya.

E. Perang Kerinci Tahun 1901 – 1903

Belanda berupaya mencari jalan ke Kerinci. Mula-mula pada tahun 1900 dari Muko-muko dikirim sepasukan Belanda mengadakan patroli di Bukit Setinjau Laut. Di puncak Gunung Raya Belanda mendirikan sebuah pesangrahan dan memasang satu tanda sebagai peringatan kedatangan mereka. Setelah diketahui adanya Belanda yang akan menyerang Kerinci, maka rakyat Kerinci menjadi gempar dan marah, karena orang Belanda yang datang itu di anggap kafir, Penduduk Kerinci 100% penganut Islam, tentu kedatangan Belanda tidak disukai.

Pertempuran pertama di Renah Manjuto berkecamuk antara hulubalang Kerinci dengan pasukan Belanda di bawah pimpinan Depati Parbo. Korban dipihak Belanda banyak sekali hingga mereka gagal memasuki kerinci. Ketika itu pada tahun 1901 Perang Kerinci melawan penjajahan Belanda dimulai. Pada bulan Oktober 1901, 120 orang pasukan belanda berada di Indrapura bersiap menyerang Kerinci. Pada bulan Maret 1902, 500 orang pasukan Belanda di bawah Komandan Bolmar mendarat di Muaro Sakai, Tuanku Regen sebagai penunjuk jalan masuk Kerinci. Belanda menyerang dari tiga jurusan:

1. dari Renah Manjuto;
2. dari Koto Limau Sering;
3. dari Temiai.

Perang hebat terjadi di tiga tempat tersebut. Setelah koto Limau Sering dikuasai, pasukan Belanda turun memasuki ke lembah Kerinci. Dalam perang di Pulau Tengah yang di pimpin oleh seorang ulama terkenal masa itu yakni Haji Ismail dan wakilnya Haji Husin, telah bergabung pula para hulubalang dari dusun-dusun lainnya di Kerinci. Itulah sebabnya dalam sejarah perang Kerinci, pertempuran didusun ini merupakan pertempuran yang tersengit dan terlama (lebih kurang 3 bulan). Pulau Tengah diserang oleh Belanda sejak tanggal 27 Maret 1902 dari 3 jurusan, yaitu:

1. dari jurusan Timur; Sanggaran Agung – Jujun;
2. dari jurusan Utara; Batang Merao – Danau Kerinci;
3. dari jurusan Barat; Semerap –Lempur Danau.

Serangan terakhir untuk Pulau Tengah dilakukan Belanda pada tanggal 9-10 Agustus 1903 dengan membakar Dusun Baru, perlawanan rakyat dapat mereka selesaikan. Setelah Pulau Tengah jatuh ketangan belanda tanggal 10 Agustus 1903, yang mana pada hakekatnya perang Kerinci telah selesai, namun perlawanan kecil masih terjadi di sana-sini. Terakhir pasukan Belanda menjatuhkan serangan ke Lolo, markas panglima Perang Kerinci Depati Parbo. Pertempuran selama 5 hari di sini, dan akhirnya Belanda dapat membujuk Depati Parbo mengadakan perundingan damai. Dalam perundingan inilah Depati Parbo di tangkap dan di buang ke Ternate, Setelah Kerinci aman pada tahun 1927,atas permohonan kepala-kepala Mendapo di Kerinci kepada Pemerintah Belanda, Depati Parbo dibebaskan dan kembali ke Kerinci.


F. Kerinci Setelah Perang Depati Parbo

Setelah perang Kerinci selesai, terbentuklah system pemerintahan Kolonial Belanda. Tahun 1916 Onder Afdelling Kerinci dibagi 3 Onder Distrik yaitu:


1. Onder Distrik Kerinci Hulu dengan ibu kota berkedudukan di Semurup.
2. Onder Distrik Kerinci Tengah dengan ibu kota berkedudukan di Sungai Penuh.
3. Ondre Distrik Kerinci Hilir berkedudukan di Sanggaran Agung.

Pada tahun1922 Kerinci menjadi Afdelling Kerinci Painan dalam Kepresidenan Sumatra Barat, Belanda menyadari bahwa kekuasaan tokoh-tokoh adat di dusun-dusun dibutuhkan. Tokoh adat ini digunakan oleh Belanda untuk memperkuat penjajahan di Kerinci. Belanda membentuk pemerintahan kemendapoan. Kemendapoan langsung di bawah Onder Distrik yang tiga tadi. Dibawah Kemendapoan terdapat pemerintahan dusun-dusun atau Kepala Dusun dan dibawahnya ada Ninik Mamak. Pemerintahan Kemendapoan tetap berjalan sampai dikeluarkannya UU Nomor 5 Tahun 1979 tentang Pemerintahan Desa, dengan keluarnya UU ini berakhirlah pemerintahan Kemendapoan di Kerinci.

G. Organisasi Yang Ada di Kabupaten Kerinci

Di Kerinci sejak penjajahan Belanda dan Jepang, ada dua organisasi besar yang banyak pengikutnya, yaitu:

1) Organisasi Muhammadiyah / Aisyiah dan organisasi kepanduannya Hizbulwatan.
2) Organisasi Persatuan Tarbiyah Islamiyah (PERTI).
Organisasi Muhammadiyah Aisyiah masuk ke Kerinci tahun1938 dibawa oleh Buya Zainal Abidin Syuib yang berasal dari daerah Sumatera Barat. Sebagian besar penduduk Kerinci adalah menjadi anggota Muhammadiyah / Asyiah dan yang lainnya adalah menjadi anggota Organisasi Tarbiyatul Islamiyah (PERTI). Kedua organisasi ini sejak penjajahan Belanda, terlebih-lebih pada zaman Kemerdekaan RI menjadi pelopor kemajuan Umat Islam di Kerinci. Setelah berjalannya Pemerintahan RI (sesudah pemulihan kedaulatan) banyak sekali para ulama dan pemimpin-pemimpin rakyat menjadi anggota pemerintahan dan anggota DPRD Kabupaten Kerinci.

H. Kedatangan Jepang

Pada awal bulan Maret 1942 Jepang menyerbu ke Indonesia. Setelah Jepang memasuki daerah Sumatra Barat, maka pemuda A. Thalib pulang ke daerah kelahirannya yaitu Kerinci sewaktu Jepang membentuk “Pemuda Nippon Raya” yang berada dibawah pimpinan Khatib Sulaiman untuk daerah Sumatra barat, maka A.Thalib juga berusaha untuk membentuk ”Pemuda Nippon raya” untuk daerah Kerinci.

I. Sikap Rakyat Terhadap Jepang

Setelah Jepang menduduki Kerinci, Pemerintahan Militer Angkatan Darat dilaksanakan di Kerinci. Pemerintahan di Kerinci dikepalai oleh seorang Kepala Pemerintan yang disebut Busutzo. Pusat Pemerintahan pada masa itu dirumah bekas Konteler Belanda, sedangkan pasukan Jepang bermarkas dilokasi Kodim 0417 Kerinci sekarang. Keadaan sosial ekonomi rakyat Kerinci mulai dikuasai, termasuk pembatasan hak terhadap menjalankan syariat Islam serta penindasan terhadap ekonomi rakyat. Rasa takut yang sangat terhadap Kempetai Jepang, terkenal dengan sebutan MP Jepang melumpuhkan semangat dan mentalitas rakyat Kerinci.

Dibawah pemerintahan Miliater Jepang keadaan pendidikan di Kerinci hanya bertujuan untuk mendidik pemuda kader Jepang.dibawah pemerintahan Militer yang keras rakyat Kerinci dibawa Jepang kepada satu tujuan, yaitu untuk memenangkan perangnya melawan pasukan sekutu. Dibawah penindasan Pemerintahan Militer Jepang, rakyat Kerinci sangat menderita dan perekonomiannya hancur luluh. Padi rakyat diambil Jepang ditengah sawah atau dipaksa dikeluarkan dari lumbung untuk makanan serdadu Jepang. Dengan adanya perampasan itu maka rakyat Kerinci kekurangan beras.

Penjelasan dan berita bahwa Indonesia akan merdeka didapat dari pasukan Jepang yang pulang ke Kerinci. Mendengar hal itu pada pertengahan tahun 1945 golongan ulama, adat, cerdik pandai di Kerinci mulai giat melaksanakan persiapan mencari siasat untuk merebut kekuasaan dari tangan Jepang.


KERINCI MASA PROKALAMASI DAN PENYERAHAN KEDAULATAN

Proklamasi kemerdekaan RI di ketahui di kerinci tanggal 23 Agustus 1945, setelah utusan dari Padang menemui H. Muchtaruddin menyerahkan salinan teks Proklamasi. Tanggal 24 Agustus 1945 (jum’at pagi) rapat diadakan di kediaman A. Thalib Tyui (di rumah Nek Siin). Pada hari jum’at tanggal 24 Agustus 1945 bendera merah putih untuk pertama kalinya di kibarkan di puncak Masjid Raya Sungai Penuh oleh A. Thalib mantan Tyui (Letnan satu) Gyu-Gun. Sabtu tanggal 25 Agustus 1945 di adakan pengibaran bendera merah putih secara resmi dilapangan Sungai Bungkal (sekarang kantor DPRD Kerinci) dan di belakang asrama ex Jepang (sekarang kantor kodim 0417 Kerinci) Komite Nasional Indonesia (KNI) wilayah kerinci dibentuk pada pertengahan bulan September 1945 dengan ketuanya H. Adnan Thalib, berdasarkan keputusan Panitia Persiapan Kemerdekaan tanggal 22 Agustus 1945. Pada akhir bulan Desember 1945 A. Adnan Thalib diangkat oleh Presiden Sumatra Barat menjadi Demang (Wedana), maka ketua KNI di jabat oleh wakil ketua H. muchtaruddin.

Setelah keluarnya maklumat Wakil Presiden RI No. X tanggal 16-10-1945, realisasi maklumat Pemerintah tanggal 3-11-1945, berdirilah partai politik di Kerinci. Pada penghujung tahun1945, terbentuklah Laskar Rakyat di daerah Kerinci. Sementara itu dengan makin gawatnya situasi akibat tindakan Belanda yang bertentangan dengan persetujuan Lingkarjati, maka pemerintah Indonesia mengambil kebijakan antara lain mempersatukan semua pejuang bersenjata dibawah ini satu komando. Dengan penetapan Presiden RI tanggal 3 Juni 1947 seluruh pejuang bersenjata harus berada dalam satu wadah dan TRI di rubah menjadi TNI ( Tentara Nasional Indonesia), semua kelaskaran di bubarkan bergabung dengan TNI.

Pada tanggal 21 Agustus 1945 bala tentara Jepang Batalion Akiama Syose yang pada mulanya berkedudukan di Bukit Putus Tapan secara mendadak pindah ke Kerinci ( Sungai Penuh) dan sebagian pasukan ini di tetapkan di daerah Kayu Aro. Pada tanggal 23 Agustus 1945 A. Thalib menemui Akiyama Syose, kKomandan Pasukan Jepang itu, untuk berunding mengenai penyerahan persenjataan Jepang pada pemerintan RI. Tetapi amat di saying kan perundingan itu tidak berhasil dan permintaan A. Thalib di tolak oleh Nakano Tyui.

September 1945 terjadi duel senjata antara pejuang dengan tentara Jepang, pertempuran ini terjadi selama dua jam 30 menit dari pukul 14.30 sampai 16.00 WSU yang mengakiabatkan 2 orang gugur dan 2 orang luka parah. Lusanya pada bulan September 1945 tersebut, dilakukanlah penyerbuan ke markas Jepang di Komandoi oleh A. Thalib tepat pada jam 22.00 malam. Mayat-mayat tentara Jepang yang tewas ± 20 orang , kemudian mayat-mayat tersebut di kremasi (di bakar) di daerah Sako Duo (Kyu Aro) di daerah Muara Labu. Pada kwartal pertama tahun 1946 keluar surat keputusan presiden Sumatra Barat tentang pengangkatan H. Adnan Thalib menjadi Demang Kerinci oleh karena itu untuk mengisi jabatan ketua komite Nasional Indonesia (KNI) di daerah kerinci yang lowong telah di pilih H. A. Rahman Dayah sebagai ketua KNI di daerah Kerinci.

Pada tanggal 1 Juni 1946 Komandan Batalion III Kerinci Mayor A. Thalib di promosikan menjadi Komandan Resimen II divisi IX di Sawah Lunto dengan pangkat Letnan Kolonel. Pada tanggal 28 Agustus 1946 Resimen II dijabat oleh Letnan Kolonel A. Thalib menggantikan Letnan Kolonel Dahlan Ibrahim.

Diakhir tahun 1946, Kpolisian Kerinci berubah menjadi Polisi Kabupaten Kerinci – Painan dengan pimpinannya Komisaris Klas II M. Nazir sedangkan para perwiranya antara lain adalah Inspektur II Memed dan Inspektur II Mawin . 18 desember 1947 sesuai dengan petunjuk dari Residen Sumatra Barat, maka di Kewedanan Kerinci dibentuklah Markas Pertahanan Rakyat Kewedanan Kerinci atau di singkat (MPRK), dengan komandannya langsung Kapten Marjisan Yunus, setelah tahun 1948 baru diserah terimakan dengan Letda Muradi.

Saat menjelang penyerahan kedaulatan oleh Belanda di Kerinci, para bekas Angkatan Perang dan Gerilya yang tersebar seluruh pelosok Kerinci, membentuk satu organisasi yang bernama Persatuan Ex Angkatan Perang RI (PAPRI). Peristiwa penyerahan Belanda di Sungai Penuh ialah dalam rangka melaksanakan perintah Panglima Divisi IX Brigade Banteng TNI Sumatra Tengah, yang menginstruksikan kepada Letkol A. Thalib berangkat keibukota Kabupaten PSK. Untuk menerima penyerahan wilayah Kerinci dari tangan Belanda ketangan Kerinci.

Perjuangan rakyat Kerinci mempertahankan kemerdekaan RI, telah menjelmakan Bumi Sakti Alam Kerinci menjadi sebuah kabupaten. Perjuangan yang dilakukan oleh rakyat Kerinci selama revolusi fisik, memiliki berbagai corak perjuangan yang heroik. Konfrensi Meja Bundar (KMB) di Den Haag telah melenyapkan impian Belanda untuk menjajah kembali Indonesia, dan Bumi Alam Kerinci kembali ke pangkuan Ibu Pertiwi sebagai daerah merdeka dibawah RI. Demikianlah sejarah perjuangan rakyat Kerinci mempertahankan kemerdekaan Republik Indonesia.

sumber;kerinci info
Ditulis oleh Admin
Sabtu, 09 Agustus 2008 14:49

majlis dialog keselamatan


















majlis dialog keselamatan ini anjuran RT sektor penaga taman impian ehsan diadakan pada 8 mac 2009 (ahad) jam 9.30 pagi.
wakil IPD kajang dan pegawai jabatan perpaduan negara dan integrasi nasional daerah hulu langat turut hadir memberi penerangan dan berdialog dengan penduduk.
tetamu kehormat,mantan adun balakong,dato'ho

Saturday, March 7, 2009

surat antik (74 tahun)-bukit nanas



surat tersebut membuktikan arwah datuk,nenek dan lain-lain orang kerinchi pernah membuat penempatan di bukit nenas kuala lumpur pada zaman kolonial british dahulu..setelah tanah kawasan tersebut diambil alih/dibeli oleh pemerintah..saya tidak pasti..maka orang kerinchi atau mandaling berpindah ke tempat lain..membuka penempatan di hulu langat,kawasan yg sewaktu dengannya.. atau mendapat tanah di mukim petaling (seri kembangan) seperti tersebut dalam surat itu..

NOTA: DI LARANG MENCETAK,MENERBIT,MENGEDAR SURAT TERSEBUT TANPA KEBENARAN PENULIS.TERIMA KASIH.

Bukit Nanas Forest Reserve

Bukit Nanas near Kuala Lumpur Tower is one of the oldest permanent forest reserve in the country. It was gazetted in 1906 and was formerly known as Bucket Weld Forest Reserve. It covers an area of approximately 11 hectares and is the only remaining tropical rainforest in the heart of the city of Kuala Lumpur. Bukit Nenas Forest Reserve is the only remaining tropical rainforest that still stands tall in the middle of the city, it is one of the oldest forest reserves in the country. It is considered the ‘Green Lung’ of Kuala Lumpur.
Visitor's Info :

Activities
Visitors have a chances to see the rich variety of flora that flourishes within the forest includes rare herbs, creepers, ferns, climbers and giant bamboo grasses. There are a few nature trails that you can follow in this forest reserve. The Merbau Trail is about 361m long and the Jelutong Trail is about 300m long. Others, more facilities can found here like playground, gazebo, campsite etc. There has one of Information Centre with a lot information about forestry.

Visiting Hours
7.00am to 6.00pm daily including weekends and public holidays.

Entrance Fee
Free of charge

For further information, please contact :

Pejabat Hutan Wilayah Persekutuan
Lot 240, Bukit Nanas, Jalan Raja Chulan
50250 Kuala Lumpur.

Tel : 03-20706342

Related Link :

Official Website of JPSM
• http://www.forestry.gov.my/hlwp_bktnnas.html

The Bukit Nanas Forest was formerly known in 1906 as Bucket Weld Forest Reserve. It was also gazetted as a Wildlife Reserve and Bird Sanctuary in 1934 and in 1950, a pristine section of about five hectares was gazetted as a Virgin Jungle Reserve for forestry research and scientific studies.
The Oldest Gazetted Forest
The Bukit Nanas Forest which is the only oldest gazetted forest reserve in the country is also classified as a Lowland Dipterocarp Forest, where you can find some dominant tree species including Meranti pa'ang (Shorea bracteolata), Keruing bulu (Dipterocarpus baudii), Kapur (Dryobalanops aromatica), Mersawa (Anisoptera spp.), Jelutong (Dyera costulata), Kedondong (Canarium spp., Dacryyodes spp., and Santiria spp.), Rattan (Calamus manan) and other indigenous plants.

If you like exploring, there are two jungle tracks that can bring you through this forest reserve. You can use the Merbau Trail which is 361m long or the Jelutong Trail which is 300m long. You can also use a cement track (from Jalan Ampang to Jalan Raja Chulan) for an easy walk or jogging. If you want to stretch your arms or legs, an open gymnasium is also available.
It's really worth wondering into the nature of the forest reserve! You can see many species of animal such as insects (a lot of them!), long tailed macaques, silvered leaf monkeys, exotic birds, squirrels and butterflies. There are also many species of plants such as ferns, palmaes, climbers, rare herbs and giant bamboo grasses.


menara KL


bongkak konkrik keta kebel

Thursday, March 5, 2009

peradaban kerinchi tua


Peradaban Tua Kerinci

Kerinci merupakan kawasan hutan belantara dulunya, nan indah dan sejuk. Sekelilingnya adalah Taman Nasional Kerinci Seblat. Memperhatikan legenda sejarah yang berkembang selama ini.
Nama Kerinci berasal dari kata, Kering dan cair. Ini, memang benar adanya. Karena ramalan cuaca kadang tidak cocok, karena curah hujan tidak teratur, hingga tidak bisa memastikan.
Dibahagian lain, kata Kerinci. Ini ada yang memberi prediksi kata, ci-ci, yang artinya, anak Kunci. Dalam sejarah Tiang Bungkuk Panduko Rajo, berasal dari cina. Kunci ini pembuka rahasia Kerinci. Anak kunci ini hilang diwilayah Keliling Danau. Benar tidaknya sejauh ini belum diungkapkan.
Berbicara tentang asal usul uhang Kincai Umar Ali ( 60) Mantan Depati Atur Bumi mengungkapkan, bermula dari lembaran sejarah, Iskandar Zulkarnaen menikah dengan Zailun melahirkan empat orang anak masing-masing, Maharajo Dipang turun ke negeri cina, Maharajo Alip, Maharaja diraja turun kenegeri Sumbar,tepatnya dinegeri perhiangan Padang Panjang. Empat Indar Jati, orang pertama turun ke negeri Sumbar dengan menepati kawasan gunung emas atau Gunung berapi, Pariaman Padang Panjang. Ia menikah dengan Indi Jelatang melahirkan keturunan dua orang diantaranya, Datuk perpatih nan Sebatang dan Indarbaya.
Indar Jati dengan anaknya, Indarbaya, berlayar pula ke luhak Alam Kerinci. Sedangkan perpatih nan Sebatang. Karena asik bermain dengan rekanya, ia tidak ikut serta. Kemudian dipersiapkan alat untuk berangkat. Pertama Payung Sekaki, Tombak, serta tongkat nan sebuah, keris nan satu dibawa pula kambing nan seekor.
Dalam perjalanan menuju luhah alam Kerinci. Ia kesulitan. Karena medan tempuh rute laut lepas. Allah menurunkan petunjuk dengan menerbangkan daun sintuh dengan berlabuh di Gunung Jelatang.
Tahun berlalu musim berganti, ia melahirkan anak tiga orang masing-masing indar bersusu tunggal, Indar bertelawang lidah, Indi Mariam serta Indar bayo.
Kemudian setelah anaknya dewasa. Indar tunggal dinikahkan dengan Puti Samaiyah, penghuni Gunung Jelatang itu melahirkan pula anak tiga orang diantaranya, Puti Dyang indah, Puti Dayang Ramaiyah.
Kemudian Puti Dayang Indah melahirkan anak lima orang. Yaitu, Dari Indah, Daristu,Indi cincin, Mipin, Mas Jamain. Puti Ramaiyah melahirkan anak satu orang Yakni, Sibungo Layu. Puti Dayang Rawani, pernikahan dengan seorang laki-laki, Abdul Rahman, asal Jawa Mataram melahirkan keturunan bertempat di Jambi masing-masing tiga orang, Karban, Kartan, kalipan.
Sementara di Jawa Mataram terdapat tiga orang pula. Yaitu, Nahkudo kubang, Nahkudo Belang, Gajah Mada. Dari Indah melahirkan pula Incik permato, Intan bermato, Lilo Permato. Daristu melahirkan pula keturunan tigo orang, Patimah, Unggu, Mangku Agung.
Sedangkan indi Cincin melahirkan keturunan, Jaburiyah, Jabulino. Mipin melahirkan satu orang, Puti Sepadan. Mas Jamain suaminya, Sutan Maalim hidayah, asal Pagaruyung melahirkan keturunan Sirujan Angin.
Dituturkan, Indar Jati yang gaib. Yang tiada kembali dalam persemadian dialam gaib. Indar bersusu tunggal, gelar Depati batu hampar, setelah melihat kehilir dan kemudik air laut telah surut. Maka dipecahlah pembagian wilayah, untuk menunggu kawasan negeri yang dibagi itu masing-masing.
Incik Permato menungu latih Koto Pandan, Pondok Tinggi. Bajina Latih Koto limo Sering, Sungai Penuh. Ungguk menunggu latih Koto Beringin, Rawang. Mangku Agung menunggu Tebat Tinggi, Sungai Tutung. Sibungo Alam menunggu Talang Banio, Kemantan. Puti Dayang Ramaiyah, menunggu kawasan Kemantan Darat. Dari Pembagian inilah yang disebut Latih yang enam Luhah Alam Kerinci.
Sementara itu disebelah hilir, Sirujan Angin menunggu Tamia, Mewarisi Depati Muaro langkap, Lilo permato menungu Pulau Sangkar, Mewarisi Depati Rencong Telang, Intan Bermato Sanggaran Agung, mewarisi Depati Biang sari.
Kemudian Indar Berusu tunggal diangkat pula Sultan Maalim Hidayah menjadi Depati atur Bumi. Ini disebut Depati Empat Alam Kerinci.
Kemudian didirikan pula Kerinci rendah yaitu Karban, mewarisi Depati Setio Rajo, Bangko. Kartan mewarisi Depati Setio Nyato, Parentak. Sedangkan kalipan,mewarisi Depati Setio Putih Limbur tanah Cugguk. Ini disebut tigo di Baruih.
Sibungo Alam melahirkan keturunan tiga orang,Cik Rah, Cik Kudo, Sijago-jago, Hulu baling rajo Siulak. Datang pula dari Jambi, Bandaro Putih, dengan sebutan pangeran Temengung dengan membawa kain kehormatan diberikan kepada Depati Muaro langkap di Tamia. Depati Rencong Telang di Pulau Sangkar. Depati Biang Sari di Pengasi. Depati Atur Bumi di Hiang.
Oleh Depati Atur Bumi dibagi pula kain kebesaran olehnya dengan Delapan bahagian, Depati Serah Bumi di Seleman . Depati Mudo Penawar, Depati Kepalo Ino, Tanah kampung. Depati Mudo bertelawang lidah di Rawang. Depati Sekungkung Putih di Sekungkung. Depati Kepalo Sembah di Semurup. Depati Setuo di Kemantan. Depati Atur Bumi/ Depati Atur Bayo di Hiang. Ini disebut Delapan Helai di Kerinci.
Ada beberapa pusaka, Bukti dari zaman kerajaan ini, yang dinilai masi memiliki nilai mistik diantaranya, keris sampai kini dinyatakan hilang. Sedang tombak serta gading gajah, yang tersimpan. Konon, bila diritualkan dimusim panas. Bisa mendatangkan karomah berupa Hujan deras.
Semua pusako ini tersimpan dirumah pusako atur Bumi, yang hanya diturun mandikan secara sacral bila ada kenduri pusako, yang dilaksanakan lima tahun sekali.
Dalam beberapa penelitian tentang asal usul uhang kincai, sebagaimana diuraikan dalam buku seminar adat Kerinci tahun 1985-1990, yang ditulis Yatim Abbas menguraikan secara gamblang.
Ia menyebutkan bahwa Nenek Moyang orang Kerinci telah cerdas. Ini mengacu system pembagian waris, yang telah diatur, terutama mengenai hukum waris ini. Ini telah ada beberapa ribu tahun yang silam.
Dengan hadirnya sistem dan cara pembagian waris itu. Ini menunjukan mereka telah menanamkan asaz-asaz pengamanan yaitu secara preventif, untuk mencegah menghindari timbulnya hal-hal yang kurang baik bagi anak cucunya dikemudian hari. Dengan demikian unsur Pancasila telah ada di Kerinci sejak dulu kala.
Dipaparkan, mulanya suku bangsa Kerinci pernah menganut system kekeluargaan yang tertua di dunia, yaitu system keibuaan ( Materilineal. Kemudian menganut sistim kekeluargaan bersegi dua ( Parental) yang lebih berperikemanusiaan, tetapi belum dapat diketahui tuanya suku bangsa ini termasuk type mana suku bangsa Kerinci itu.
Dari Perkakas yang ditinggalkan, benda-benda bersejarah/ Prasejarah itu yang ditingalkan itu, bukan hanya angka tahun dapat diketahui tingkat kecerdasanya. Mengenai type manusia penghuni alam Kerinci sepanjang bukti yang ditemui menunjukan suku bangsa Kerinci bertype Melayu tua ( Proto malayers) atau termasuk induk( ras) tertua.
Hal ini didasarkan pada penelitian sarjana asing yang pernah menyelidiki Kerinci antara lain,Prof. Dr. Jasven Ali.M. A. Ahli sejarah berkebangsaan Australia tahun 1963, dengan contervarnya, Drs. Syofyan Sani, pada Markas besar kapolisian RI Jakarta.
Dr. David. Sundbukht ahli Antropologi berkebangsaan Swedia tahun 1980 dengan countervarnya, Idris Jakpar SH, Lektor Jambi kala itu. Dr. J.P.H Duyhendak ahli Antropologi berkebangsaan Belanda sebelum perang dunia ke dua.

Bukti sejarah.
Bukti sejarah dan prasejarah itu dulunya, di pukau Sumatera ( Pulau Perca) hanya terdapat disekitar Danau Kerinci, benda itu berupa Kapak Ganggam, Flakes Obsidian, disebut Mikrolith, Batu yang indah, Permata.
Bukti serupa ditemukan juga didataran tinggi Asia Tenggara, tempatnya menurut Prof. Kern adalah di Tonkin, dan menurut V.H. Golden berasal dari Yunan, menjelaskan terdapat ada hubungan Kebudayaan Kerinci dengan dataran tinggi Asia Tenggara.
Bukti- bukti ditemukan itu dibenarkan oleh Dr. Bener Bron serjana Kesenian berkebangsaan Amerika dalam penelitianya tahun 1973, bahkan beliau berkata,” Kerinci sudah terkenal didunia. Karena bukti sejarahnya yang tua,”. Kemudian diperkuat pula oleh hasil penelitian Mr. Bill Watson, sarjana kebangsaan inggris dalam penelitian tahun 1975.
Dari bukti ditemukan itu dapat dikemukakan bahwa suku bangsa Kerinci dilihat dari Antroplogi fisik adalah Melayu tua. Sedangkan bukti kebudayaan menurut antroplogi budaya mereka telah melalui zaman Mezolitikum (Zaman batu Menengah) yang dioperkirakan 400 tahun sebelum nabi Isya.
Selain itu, Kerinci telah memiliki tulisan yang dinamakan “ Incong” terdapat pada Gading Gajah Hiang, Tanduk kambing, yang menceritkan asal usul orang Kerinci, mengenai adat istiadat, Batas Wilayah. Selain itu bangsa Melayu Tua lebih senang didataran tinggi, yang pada umumnya adalah rakyat pegunungan.
Pada Zaman Neolitikum ( Zaman batu baru) nenek moyang suku bangsa Kerinci sudah bertempat tinggal tetap, tetapi tidak lagi mengumpulkan makanan ( Food Gathering) tapi sudah menghasilkan makanan ( Food Produkting), artinya sudah bercocok tanam, beternak.
Sementara itu tahun 2003 ditemukan pula di Gunung Raya, Sungai Hangat,tepatnya di SLTP tiga. berupa artefak, fragmentaris, ekofak Dynasti cina terdiri dari gerabah keramik Cina dan obsidian, batu asahan.manik-manik, pisau kecil, batu bulat, ekofak terdiri rahang gajah dan tanduk rusa.
Demikian juga dengan Tamia berupa batu patah sebelah utara dengan ukuran 2,27 meter x 1,5 meter, makam kuno dengan panjang arah barat timur 125 meter.
Temuan ini, kata Alimin, Budaya sejarah dan purbakala pada Dinas Pariwisata Kerinci berdasarkan kesejarahan material diduga 500 tahun sebelum Masehi.
Ini dilihat pula pada periode sejarah data keramik cina dinasti sung, Qin, Ming, yuan. Masa ini berlangsung pada periode tahun 960,1279.
Pengalian dilakukan oleh empat orang peneliti asal Jerman masing-masing Dr. Raff Dominik Bonat, Dr.Doretha Mechild Main Mai leejoa, Dr. Ulrike Susane Summer dibantu rekanya, Betiene logman, Mahasiswa Leiden Universiti, Dra. Dwi Yukiani, M.Hum, Pusat penelitian Arkelogi Jakarta. Agus Widiatmoko,SS. Balai pelestarian penelitian Purbakala jambi dengan konsultan peneliti Poff. Dr.Wolfgang Marshell, pakar Arkeologi Switzerland.( Jon Hendri)

sumber:rahmi_nengtia@yahoo.com

kisah hj abdulllah hukum sebagai penghulu dan dato' dagang

penulis:abdul rahman hashim

Hj Abdullah Hukum sebagai Penghulu dan Dato' Dagang

Hj Abdullah Hukum, yang merupakan antara pelopor kemajuan KL ..
berbeza dengan Yap Ah Loy, jasa Hj Abdullah Hukum ini semakin terpinggir dari pandangan masyarakat sekarang.

kampung Abdullah Hukum pun boleh dikira da tak de da..yg ada sekarang tinggal beberapa buah rumah je dan rumah-rumah sebelum ini diganti dengan flet.

Abdullah Hukum ni berasal dari Kerinchi, Sumatera. Nama sebenar beliau ialah Muhammad Rukun kemudian ditukar oleh beliau sendiri ketika beliau di padang Arafah. Dikatakan beliau telah datang berdagang ke Tanah Melayu seawal tahun 1850 lagi ketika itu berusia kira-kira 15 tahun.

Beliau kemudian berjalan kaki pula bersama-sama rakan untuk ke kuala lumpur dari melaka. perjalanan itu memakan masa beberapa hari (ye la dulu mana da hiway, keta laju2)

Setapak (dulu Hulu Sungai Tapak) dan Air Panas (dulunya Hulu Gombak) adalah kawasan sawah padi milik Sutan Puasa. Beliau pernah mengambil upah membuat tali air selama tiga tahun di Serambut (Batu Lima Gombak sekarang). Ketika itu, Sutan Puasa adalah ketua yang disenangi penduduk tempatan kerana semua orang boleh mengerjakan sawahnya dengan kadar upahan sepuluh gantang padi daripada setiap seratus gantang.

Abdullah Hukum juga pernah pergi menghadap Raja Laut (Putera Raja Muhamad) kerana ingin meminta sebidang tanah untuk dijadikan kampung baru. Raja Laut memberikan surat kebenaran untuk membuka tanah di Pudu dan menjadi ketua penduduk di situ. Ada ramai orang Kerinchi mengikutnya dan tinggal di Pudu (di kawasan Bukit Bintang sekarang).

Di sana, Abdullah Hukum dan pengikutnya menjalankan aktiviti menanam sayur-sayuran, tebu, pisang, sirih dan bersawah padi. Abdullah Hukum menjadi Ketua Kampung di Pudu selama tujuh tahun. Dikatakan juga beliau pernah menjadi nakhoda yang mengambil upah membawa beras dengan perahu dari Klang ke Kuala Lumpur. Dia mendapat upah empat puluh ringgit untuk sekoyan guni beras.

Selepas membuka kawasan Pudu, Abdullah Hukum mendapat surat kebenaran daripada Raja Mahmud (Putera Sultan Muhamad) untuk membuka kebun (nenas) di Bukit Nanas. Beliau juga mendapat surat kebenaran daripada Maxwell dan Raja Laut membuka Sungai Putih (kawasan Jalan Bangsar sekarang).

rumah Abdullah Hukum kat Kg Abdullah Hukum, Bangsar

Ketika tinggal di Sungai Putih, Abdullah Hukum membuka Bukit Candi Putra (kini Bukit Putera) yang menempatkan Kompleks Angkasapuri dan Kampung Kerinchi). Abdullah Hukum diangkat menjadi Ketua Kampung di Sungai Putih dengan persetujuan Penghulu dan Datuk Dagang. Selepas dilantik secara rasmi sebagai Ketua Kampung dan Penghulu, Abdullah Hukum menghentikan perniagaan kerbau kerana beban tugas semakin bertambah.

Ketika beliau menjadi Penghulu inilah Abdullah Hukum cuba menyatukan tiga kaum utama di situ – Melayu, Cina dan India. Sebagai menghargai kejayaannya itu, dia menamakan jalan utama di situ sebagai ‘Jalan Bangsa’ sempena penyatuan ketiga-tiga kaum. ‘Bangsa’ kemudian bertukar menjadi ‘Bangsar’. (sejarah nama bangsar ni ada banyak versi gak, kat wikipedia tulis lain)

Apabila meletus peperangan Selangor dan Pahang, Sultan Abdul Samad memanggil Abdullah Hukum untuk membantu melawan musuh baginda. Baginda melantik Abdullah Hukum yang juga Datuk Dagang sebagai panglima perang.

Sebagai menghormati jasa dan bakti Datuk Dagang, Sultan Abdul Samad mengurniakan sebidang tanah seluas satu perempat ekar kepadanya. Tanah itu terletak berhampiran Sungai Klang, satu kawasan strategik dari segi pertanian dan perhubungan. Di samping itu, Datuk Dagang dikurniakan kuasa untuk menyelesaikan masalah di kalangan penduduk kampung dan kawasan sekitarnya.

Datuk Dagang menjadikan kawasan itu sebagai perkampungan tetap untuk pengikutnya. Kampung itu dinamakan Kampung Haji Abdullah Hukum sempena nama beliau. Ketika Abdullah Hukum datang ke kampung itu, pada 1890-an, pekerjaan utama penduduk di situ ialah bersawah padi dan bercucuk tanam.

Selepas kemangkatan Sultan Abdul Samad pada 1898, Abdullah Hukum menumpukan baktinya kepada putera baginda, Sultan Alauddin Sulaiman Shah. Abdullah Hukum pulang ke Sumatera pada 1929, selepas menjadi ketua kampung selama tujuh atau lapan tahun. Menurut cerita, beliau meninggal dunia pada usia 125 tahun.

Haji Mahmud, seorang daripada enam anaknya mengambil tugas ketua kampung selepas bapanya mengundur diri. Cucunya, Kamaruddin Mahmud mewarisi pusaka kampung ini hingga sekarang, dan kesan peninggalan termasuklah sebuah rumah milik Abdullah Hukum masih ada di kampung Abdullah Hukum.

Kini, Kampung Abdullah Hukum terletak di tengah bandar raya Kuala Lumpur sudah jauh berubah. Harga tanah dan rumah kediaman di situ melambung berpuluh kali ganda. Sudah tidak ada orang yang bersawah padi atau berkebun sayur di situ lagi. Sungai Klang yang menjadi terusan di Kampung Haji Abdullah Hukum sekarang bukanlah aliran sungai yang asal. Sungai ini dulunya melingkari bahagian Jalan Syed Putra yang kini menjadi tapak pusat beli-belah Mid Valley.

Kita tidak mahu nama Abdullah Hukum, seorang peneroka awal penempatan Kuala Lumpur tertindih dengan tumpuan terhadap Kapitan Yap Ah Loy sehingga nama Abdullah Hukum turut terpadam di dalam lipatan sejarah Kuala Lumpur.

Demikian iltizam Abdullah Hukum yang menjadi ikon warisan sejarah Kuala Lumpur sejak penerokaannya dalam era 1850-an sehingga ke hari ini. Sejarah 50 tahun Malaysia merdeka tahun ini biarlah dirayakan tanpa meluputkan nama pejuang dan perintis bangsa yang banyak meninggalkan jasa, seperti Abdullah Hukum.



Mempertahankan legasi : cucu Abdullah Hukum menunjukkan rumah warisan tokoh itu

SEJARAH RINGKAS KG. KERINCHI K.LUMPUR

By : ABDUL HAKAM BIN JAMALUDDIN


Artikel ini diambil daripada kebenaran penulis hasil daripada kajian Latihan Ilmiah Pusat Pengajian Sejarah, Politik Dan Strategi, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Bagi mengkaji dan meneliti tentang sejarah pembukaan Kampung Kerinchi ini dapat dikenal pasti bahawa orang yang bertanggungjawab dalam memainkan peranan penting dalam mengasaskan pembukaan tanah di Kampung Kerinchi dan kawasan di sekitarnya ialah Haji Abdullah bin Ahmad.[1] Kedatangan Haji Abdullah bin Ahmad ke Tanah Melayu bukanlah secara individu tetapi beliau telah datang ke mari dengan membawa isterinya serta ahli keluarga yang lain terutamanya mereka yang tinggal sekampung di tempat asal mereka iaitu Desa Tanjung Tanah, Kerinci. Haji Abdullah bin Ahmad telah datang bersama isterinya yang bernama Hajah Fatimah binti Haji Arfah. Beliau telah datang ke Tanah Melayu bersama keluarga beliau pada abad ke-19. Melalui perkongsian hidup di antara Haji Abdullah dan Hajah Arfah, mereka berdua telah dikurniakan tiga (3) orang anak iaitu Haji Ahmad, Hajah Halijah dan Aishah.

Pada asalnya sebelum datang ke Tanah Melayu, Haji Abdullah terpaksa menghadapi kehidupan yang susah di kampung asalnya. Kesusahan yang dialami di kampung asalnya telah mendorong beliau bersama isterinya untuk datang berhijrah ke Tanah Melayu. Tujuan utama kedatangannya ke Tanah Melayu adalah untuk mengubah nasib yang dialaminya. Manakala antara faktor lain yang turut menjadi pendorong utama pada ketika itu ialah ingin mengumpulkan wang bagi menunaikan haji di Mekah.[2]

Haji Abdullah juga dikatakan merupakan seorang yang alim dalam pengetahuan ilmu-ilmu agama Islam. Dikatakan bahawa beliau banyak membeli kitab-kitab agama bagi menambahkan ilmu pengetahuannya dalam bidang agama. Kebanyakan kitab agama yang dibelinya dikarang menggunakan Bahasa Arab. Haji Abdullah juga dikatakan bahawa mampu bercakap dalam Bahasa Arab dengan fasih.[3] Kelebihan yang terdapat dalam dirinya ini telah membolehkan Haji Abdullah mengajar ilmu-ilmu agama kepada orang ramai terutamanya orang-orang Kerinchi dan orang lain. Menurut cucu dan cicitnya, beliau mempunyai anak murid yang ramai yang datang belajar ilmu-ilmu agama darinya termasuklah menantunya sendiri iaitu Haji Ali bin Haji Fakih.[4] Di Kampung Kerinchi ini beliau sangat dihormati oleh orang-orang Kerinchi dan masyarakat setempat berdasarkan kealiman dirinya. Sering kali nasihat yang diberikan kepada masyarakat diterima baik dan masyarakat setempat selalunya merujuk dirinya untuk meminta pandangan dalam membantu menyelesaikan masalah yang dialami.

Haji Abdullah telah menjadi perintis kepada proses petempatan orang Kerinchi di Kampung Kerinchi. Beliau telah mendirikan rumahnya di Kampung Kerinchi di mana tapak rumah asalnya sekarang ini telah dibangunkan semula oleh pihak UDA. Walaupun begitu penerokaan tanah di Kampung Kerinchi telah dilakukan oleh Haji Abdullah dan orang-orang Kerinchi yang lain pada abad ke-19. ‘Kampung Kerinchi, situated beside the Federal Highway near University Malaya, was founded by a group of Sumatrans from Kerinchi in 1890s.[5]

Kedatangan Haji Abdullah ke Tanah Melayu tidaklah secara terus membuka petempatan di Kampung Kerinchi tetapi beliau telah meneroka dan membuka kawasan lain terlebih dahulu. Pada ketika itu kawasan yang menjadi tumpuan orang Kerinchi ialah di Bukit Nanas. Melihat kepada keadaan bentuk muka bumi di kawasan baru ini mempunyai banyak persamaan dengan kawasan asal membolehkan mereka terus membuka petempatan dan tinggal menetap di sini.

Orang Kerinchi merupakan masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman dan pergunungan tanah tinggi serta mempunyai darjah suhu yang rendah. Oleh itu, memandangkan bentuk muka bumi di kawasan baru ini terutamanya di Kuala Lumpur mempunyai ciri-ciri yang bersifat tanah tinggi telah mendorong mereka untuk meneroka kawasan baru ini. Hal ini kerana bentuk muka bumi kawasan Kuala Lumpur atau di sepanjang Lembah Klang merupakan kawasan yang berbukit dan mempunyai ciri-ciri tanah tinggi.

‘These Sumatrans had set foot on Malayan soil as early as the 1850s. The settled in Bukit Nanas and Sungai Besi, and grew pineapples. Later, they move on and ended up founding Kampung Kerinchi where they cleared land and cultivate vegetables, fruits and padi’.[6]

Semasa meneroka di Bukit Nanas, orang-orang Kerinchi telah menjalankan kegiatan menanam nenas sebagai aktiviti pertanian mereka. Oleh itu, nama Bukit Nanas telah diberikan sempena kegiatan penanaman nenas yang banyak disitu oleh orang-orang Kerinchi. Penerokaan orang Kerinchi di Bukit Nanas dapat dibuktikan dengan surat lantikan yang dibuat oleh Pengulu Kuala Lumpur kepada Haji Abdullah Hukum:

‘Bahawasa-nya adalah kita Raja Mahmood ibni almorhum Sultan Mohamed Selangor. Penghulu mukim Kuala Lumpur serta penolong kita Raja Hussin ibni Ra-ja Indut, telah mengangkat Haji Abdullah Hukom bin Haji Abdul Rahim, menjadi Datok Dagang di-dalam da’erah Bukit Nanas daripad-a bangsa Kerinchi dan Jambi sekalian-nya. Maka hendak lah mer-ika2, yang tersebut itu mengi-kut, apa apa yang menjadi jalan kebajikan diatas diri masing2, yang diperbuat uleh Dato Dagang s-eperti nasehat2, yang tersebut di-bawah ini’.[7]

Pernyataan di atas cukup membuktikan bahawa sebelum membuka kawasan di Kampung Kerinchi, orang Kerinchi sudah pun menjadi peneroka terawal di Kuala Lumpur disamping turut menyumbang kepada pembangunan Kuala Lumpur melalui aktiviti dijalankan.[8] Selepas mereka meneroka di Bukit Nanas, orang Kerinchi telah mengembangkan pengaruh mereka di kawasan lain sekitar Kuala Lumpur terutamanya di Pudu,[9] Kampung Kerinchi, Sungai Putih (Kampung Haji Abdullah Hukum) dan Petaling Jaya.

cerita orang mandailing tentang bukit nanas:

BUKIT NENAS - Bukit Nenas is a hillock that overlooks the confluence of the Gombak and Kling Rivers in Kuala Lumpur. A British historian notes that "the traditional seat of Malay authority in Kuala Lumpur was a stockade originally built in the 1860's on Bukit Nenas, and known after the civil war as 'Sutan Puasa's stockade' from the Malay headman who had once occupied it". Sutan Puasa was of course not a Malay headman but a leading Mandailing trader. The original name of Bukit Nenas, according to Mandailing oral tradition, was Bukit Gombak. It was renamed Bukit Nenas because during the civil war, the Mandailings planted pineapples on the hill slopes as a foil against advancing enemy troops.sources : http://www.mandailing.org/Eng/foudingofkl.html

------------------------------------------------------------------------------

[1] Temubual dengan Md. Yusof b. Omar pada 29.1.2008, Hajah Juriah bt. Abdullah pada 9.2.2008, Hajah Sapiah bt. Haji Ahmad pada 17.5.2008, Hajah Reyah bt. Haji Ahmad pada 17.5.2008, Ismail@Mohd Yusuf b. Mat Kali pada 21.5.2008, Haji Yahya b. Mohammad pada 22.5.2008, Haji Idris b. Haji Ariffin pada 24.5.2008 dan Jamaluddin b. Omar pada 3.6.2008.

Md. Yusof b. Omar dan Jamaluddin b. Omar merupakan generasi keempat dan merupakan cicit kepada Haji Abdullah b. Ahmad manakala Hajah Juriah, Hajah Sapiah dan Hajah Reyah merupakan generasi ketiga dan cucu kepada Haji Abdullah b. Ahmad. Hajah Sapiah dan Hajah Reyah merupakan adik-beradik dan juga sepupu kepada Hajah Juriah. Haji Yahya pula merupakan cucu saudara kepada Haji Abdullah dan neneknya mempunyai adik-beradik kepada Hajah Fatimah iaitu isteri kepada Haji Abdullah. Manakala Haji Idris turut mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Hajah Fatimah bt. Haji Arfah, isteri kepada Haji Abdullah.

[2] Temubual dengan Hajah Reyah bt. Haji Ahmad pada 17.5.2008

[3] Temubual dengan Md. Yusof b. Omar pada 13.5.2008.

[4] Temubual dengan Md. Yusof b. Omar pada 29.1.2008, Hajah Reyah bt. Haji Ahmad pada 17.5.2008, Ismail@Mohd Yusuf b. Mat Kali pada 21.5.2008

[5] Lam Seng Fatt, Insider’s Kuala Lumpur, Kuala Lumpur: Times Media Private Limited, 2000, hlm. 182.

[6] Ibid, hlm. 183.

[7] Selangor Secretariat 1668/1922

[8] C. W. Watson, Rawa and Rinchi: a further note, JMBRAS vol. 55, 1982, hlm. 88.

[9] Warta Ahad, 27 Oktober 1935.

Monday, March 2, 2009

Penubuhan Jemaah Ibubapa & Guru KAFAI AL-EHSANIYYAH

ajk lelaki,pengurusi che din..baju kuning.
ajk wanita;org rumah pun ada!









penubuhan jemaah ibubapa & guru diadakan pada hari ahad, 01hb mac 2009 bersamaan 04 rabiulawal 1430h, bertempat di dewan sekolah KAFA Integrasi AL-Ehsaniyyah taman impian ehsan,balakong, jam 9.30 pagi.
tujuan penubuhan JIBG:
1. untuk mengadakan sesuatu forum dan perkhidmatan bagi kebajikan dan kemajuan murid-murid di sekolah.
2. untuk membantu dan menambah usaha sekolah pada memenuhi kehendak-kehendak dan keperluan kebendaan murid dalam kegiatan-kegiatan mereka.
3.untuk membolehkan ibubapa dan guru-guru di sekolah bertukar fikiran dan maklumat mengenai pelajaran pada amnya.
4.untuk memberi peluang kepada guru-guru dan ibubapa berunding antara satu dengan lain berkenaan dengan cara memperbaiki taraf pelajaran anak-anak mereka pada amnya.




ajk jemaah pengurusan sekolah