Wednesday, October 5, 2011

cerita pengkaji sejarah kerinchi...

William Wasdem dalam buku beliau History Of Sumatera terbitan th 1898 menuliskan bhw orang Kerinci ketika beliau msk sudah mengenal tari-tarian sehingga beliau disambut dg tarian, bahkan beliau mengambarkan bhw orang kerinci terbuka dan mau menerima pendatang. dibelakang rumah banyak terdapat pohon bambu dan para pria memakai parang di pinggul mereka. ( Sumber : William Wasdem History of Sumatera, Hal 722 )

kredit: munas rizal, FB Pencinta Adat Kerinci

Mohd Abu Hassan: maso akau nek, akau ado ngelih uhang tuo ke hulau ke hilir memakai parang di pinggangnyo..
Isnin pada pukul 5.49 ptg ·

Munas Rizal: Betul Pak Abu....samo kito, akupun masih basubok ugo dg banyaknyo buluh dibelakang umah kamai. Buku neh dikarang TH 1898. beliau singah di Jujun disambut dg tarian.
Isnin pada pukul 6.06 ptg

Asril Hj Sematludin: uhang dulu untuk benaan galo buluh selain kayu , atap rumah dari buluh di belah2 lebih kurang 8 cm dan panjang lebih kurang 1 m , lantai rumah buluh , dinding rumah pun buluh juga buluh ini boleh tahan sampai belasan tahun , dengan syratnya di rendam dulu dlm kolam selama 6 bulan dan di jemur pula selama 3 bulan , baru boleh di ganakan langsung tidak di makan bubuk , itu maka semua kampung dulu nya ada ladang khusus buluh , kerena untuk kegunaan sendiri dlm kampung ......sekarang nak cari anak buluh belakang rumah tak jumpa......

No comments: