Wednesday, October 5, 2011

Kenali Kerinchi

Yang terkait dengan "KERINCI/KERINCHI/KINCAI/KINCI" dan membuat ia terkenal di dunia berdasarkan urutan.
1. Harimau Kerinci (Mitos Manusia Kerinci Jadi Harimau-menyebar di hampir kepulawan Melayu nusantara-sebahagian Asia Timur) *1
2. Gunung Kerinci (Pouler di Dunia)
3. Kabupaten Kerinci (Popular di Indonesia-Malaysia)
4. Danau Kerinci (Popular di Indonesia- Sumatra)
5. Kampung Kerinchi (Popular di Malaysia-Indonesia –ditengah kota Kuala Lumpur)*2
6. Pangkalan Krinci (Ibu kota Kab. Pelalawan Riau Indonesia)*3
7. Kota Kerinci (Ini tidak terpikirkan ketika pemekaran Sungai Penuh) seharusnya Kota Krinci degan ibu Kota Sungai Penuh. *4

*1 Harimau Kerinci. ini umum didapati jiak anak Kerinci merantau ke luar dari kerinci, terutama masih dalam lingkungan kepulauan Melayu nusantara, sudah pasti Stereotaip/imej yg dominan pada orang asing adalah mitos ‘manusia harimau’, terkadang hal yang satu ini sukar untk dijelaskan dan terkadang juga membuat risih, terlebih jika orang tersebut sangat fanatik dengan mitos. Hanya satu pengalaman pribadi ketika pernah berada di salah satu negara Asia timur, malah cerita ini juga sempat ditanya dan minta konfirmasi kebenarannya. Ini bukan bererti jelek, tapi dapat menjadi peluang untuk menarik pelancong dan peneliti untuk datang ke kerinci bila di kemas dengan baik, ia bagai modal alamiah sudah ada. Tpi jika tidak mampu dijelaskan dengan baik maka siap2 anda akan dicurigai seperti yg mereka pikirkan. Apa pendapat anda?
*2 Kampung kerinchi. ini amat terkenal di Malaysia kerana berada pada posisi yang strategis di tengah Bandar Raya Kuala Lumpur, di kawasan pusat transportasi awam (KL Central), dan kawasan pusat beli belah antarabangsa, bersebelahan dengan Gedung Kembar pencakar langit Malaysia. Ini amat baik bila dikemas sebagai titik start pelancong/ Turis asing untuk mengenal Kerinci lebih jauh. Bagaimana pendapat anda?
*3 Pangkalan Krinci. Ini salah satu nama ibu kota kabupaten di provinsi Riau, Kabupaten Pelalawan dengan ibu kota Pangkalan Kerinci. Menurut tuturan orang tua dulu, kenapa ia dinamakan Pangkalan Kerinci? kawasan ini terletak di pinggiran sungai Kampar yang menghala ke Kuala Kampar. Kononnya dulu para masyarakat Krinci yg merantau ke Tanah Semenanjung, Singapura atu kawasan Kepulawan Riau, bahkan berangkat Ke Tanah Suci Mekah, mereka membuat kam/pondok sementara untuk beristirehat selepas berjalan kaki menuruni gunung ganang, bukit bukau dari Kerinci maka mereka berhenti di sini dan membuat pangkalan sebelum menaiki tongkang berangkat menuju tujuan. Ini menarik untuk dibangun monomen dan informasi pelancongan/wisata Kerinci. Apa padangan anda?
*4 Kota Kerinci. Kota Kerinci pernah menjadi wacana diskusi di forum ‘Pencita Adat Kerinci’ beberpa waktu yang silam. Tidak signifikan bila dipikir sepintas selalu. Tapi sangat berkesan bila direnung untuk puluhan tahun kedepan (generasi penerus). Sepantasnya Kota Kerici sudah wujud ketika pedirian Kota Sungai penuh, mungkin saja namanya dulu adalah Kota Kerinci dgn Ibu kota pemerintahan Sungai Penuh. Kenapa demikian? Selain mengekalkan tradisi nenek moyang yg mempertahankan identiti “KERINCI” seperti contoh di atas, ia juga bisa mengangkat marwah Kerinci lagi kesatu tahap. Bayangkan di KL saja ada, Kampung Kerinchi, tapi masyarakat Krinci belum memiliki “Kota Kerinci”. Mencotohi pemekaran Kabupaten Solok menjadi Kota Solok, Kab. Tanjung Pinang dan Kota Tanjung Pinang dll. Kota Kerinci mungkin lebih represetatif kerana terdiri daripada Tanah Kampung, Hamparan Rawang, Pesisir Bukit, Kumun, Sungai Penuh dll. Mencotoh kepada sejarah Kerinci Rendah (Depati Kerinci di kawasan Merangin, seperti Sungai Manau hingga ke Serampas), generasi dulu mungkin mengakui mereka adalah orang kerinci khusunya Kerinci rendah, tapi generasi sekrang mereka hanya kenal bahawa mereka orang Merangin atu dulu orang Bangko, dan mungkin tdak ada lagi yg mengakui mereka orang kerinci, tapi mereka tahu Cuma dulu-dulu bahagian dari kerinci, padahal mereka jelas orang kerinci. Akan kah generasi sungai penuh bernasip sama untu 50 tahun kedepan? (Ingat simbol “kerinci” sundah go international oleh mitos orang Kerinci dan keunikan alam Kerinci)
sumber: Daf R. Zl

No comments: